6 tips voor succesvolle groepsfoto's - Denise van Duren Fotografie

6 tips voor succesvolle groepsfoto’s

 In Bruidsfotografie, Tips

Op iedere bruiloft zie ik ze voorbij komen: de groepsfoto’s. Een groepsfoto met alle daggasten, een groepsfoto met de ouders, met de getuigen, de vriendengroep, etc. En ik snap het goed! Voor jullie straks ontzettend waardevol. Jullie zien precies wie er allemaal was en hoe mooi iedereen gekleed was. En dit is voor mij als fotograaf de makkelijkste manier om te garanderen dat iedereen ten minste 1x op de foto staat. Ik ken namelijk niet al jullie gasten, dus het valt mij ook niet echt op als ik iemand mis. Uiteraard probeer ik daar wel zo goed mogelijk op te letten, maar soms glipt er iemand tussendoor.

 

Zeker als je veel daggasten hebt, kunnen de groepsfoto’s wel eens een geregel zijn. Daarom heb ik in deze blog 6 tips voor je om dit soepel te laten verlopen.

* Kies het juiste moment

Het beste moment voor de groepsfoto’s is wanneer alle daggasten bij elkaar zijn. Dit kan bijvoorbeeld direct na de ceremonie zijn, bij de trouwlocatie, of juist wat later tijdens de borrel. Ik merk dat het vaak iets relaxter is bij de laatste optie. De gasten hebben even de tijd gehad om na te kletsen over de ceremonie, hebben een stukje taart en een drankje gehad. Iedereen is op dat moment bij elkaar, dus dan is het gaan met die banaan!

* Wat is de juiste locatie?

Maar waar maak je die foto’s dan? Dat is erg afhankelijk van waar je op dat moment bent. Kies je ervoor om de foto’s bijvoorbeeld direct na de ceremonie te maken, zoek dan daar een mooi plekje uit. Bijvoorbeeld de trappen van het gemeentehuis of de tuin van de locatie. Het hoeft niet heel moeilijk te zijn, zolang je maar een redelijk rustige achtergrond hebt zonder al te veel afleidende factoren (zoals auto’s, andere mensen, rommeltjes, etc.)

Je kunt hier natuurlijk ook een aparte locatie voor kiezen. Dan weet je zeker dat je een mooie achtergrond hebt waar het licht goed valt en waar geen storende factoren te vinden zijn. Hier is ook wat meer plek om het bijvoorbeeld wat creatiever aan te pakken. Bedenk dan wel dat je extra tijd kwijt bent met het reizen en dat alle gasten ook de mogelijkheid moeten hebben om daar te komen.

 

* Schakel hulp in

Wat ik als fotograaf heel fijn vind is dat ik niet zelf op zoek hoef te gaan naar alle mensen voor de foto’s. Zoals ik al eerder benoemde, de fotograaf kent vaak bijna niemand en dat maakt het in dit geval ook erg lastig om snel alle mensen bij elkaar te verzamelen. Vraag hiervoor de hulp van jullie ceremoniemeester en laat hem/haar alle mensen verzamelen die op de foto moeten. Dan kun je vlot door de lijst heen en kan iedereen ook weer snel naar hun borrel.

* Stel vooraf een lijstje samen

Hoe vervelend is het als je straks je foto’s krijgt, en je ziet dat je een aantal belangrijke mensen bent vergeten tijdens de groepsfoto? Oeps! Ja, dat moment kun je natuurlijk niet even overdoen. Maak daarom vooraf een lijstje met mensen die je zeker op de foto wil. Op dat moment wat extra samenstellingen toevoegen is geen probleem, achteraf vergeten mensen erbij doen wel.

Voorbeelden voor de lijst zijn:

  • Alle daggasten
  • Bruidspaar + familie bruid
  • Bruidspaar + ouders bruid
  • Bruidspaar + familie bruidegom
  • Bruidspaar + ouders bruidegom
  • Bruidspaar + opa’s en oma’s
  • Bruid + vriendinnen van de bruid
  • Bruidegom + vrienden van de bruidegom
  • Bruidspaar + getuigen

 

* Maak de lijst niet te lang

Zo’n lijstje is super handig! Maar hou er wel rekening mee dat je deze niet eindeloos lang maakt. Ik kan uit ervaring vertellen dat meer foto’s niet altijd leuker zijn. De eerste foto’s zijn lekker vrolijk en enthousiast, maar dat zwakt steeds wat meer af, tot je op het einde echt geen zin meer hebt. En geloof me, dat ga je terug zien.

Maak dus in plaats van deze lijst:

  • Bruidspaar + Kim en Jeroen
  • Bruidegom + Jeroen
  • Bruid + Kim
  • Bruidspaar + Kim, Jeroen en de kinderen
  • Bruidspaar + kinderen van Kim en Jeroen

Deze lijst:

  • Bruidspaar + Kim, Jeroen en de kinderen

Wanneer je iedere samenstelling zo uitgebreid maakt, heb je al gauw 2 a4tjes vol en dat is voor niemand leuk. Iedereen die je op de foto wil staat er nu op. Alle 5 de foto’s komen waarschijnlijk toch niet in het album of aan de muur. Wil je toch graag als bruid samen met Kim op de foto? Dan kun je me ook altijd tijdens de borrel even aan mijn mouw trekken. Die foto’s zijn vaak nog leuker dan in de ‘groepsfoto opstelling’.

 

* Plan voldoende tijd in

Tot slot mijn laatste tip, neem dit deel van de dag mee in je planning. Als je bovenstaande tips meeneemt, dan hoeft het niet heel lang te duren en ben je in een half uurtje klaar. Maar dat is natuurlijk een beetje afhankelijk van hoe soepel het allemaal loopt. Hou in ieder geval rekening met zo’n 2 minuten per groepsfoto. De ene is heel snel klaar, terwijl de andere foto net wat langer nodig heeft. Maar 2 minuten is een prima gemiddelde.

 

Hopelijk kun je vooruit met deze tips en wordt het inplannen van de groepsfoto’s kinderspel!

Liefs, Denise

Wil je nog meer tips over hoe je jouw bruiloft zo ontspannen mogelijk kunt organiseren? Kijk dan eens naar mijn gratis e-book!

Recommended Posts